Det visuelle menneske

Det visuelle menneske

7. april 2013 0 Af Lorenzen

Menneskets  opfattelses- og synsevne er meget mere avanceret, end vi går rundt og tænker over i hverdagen. Vi bliver bombarderet med synsindtryk konstant, men kan på grund af kompleksiteten i hjernen aktivt skelne mellem, hvad der er vigtigt for os lige nu, og hvad vi ikke behøver se. Hvis vi ikke kunne dette, ville vi sikkert brænde sammen på Strøget en lørdag formiddag i forsøget på at genkende samtlige mennesker, der passerer os. I stedet nøjes vores hjerne med at lade os se de fleste forbipasserende som en mængde og først gøre os opmærksom på dem, hvis vi kender dem, eller hvis de er særligt farvestrålende klædt, højtrystede eller lignende. Dette er nedarvet fra urmennesket, der havde brug for at kunne skelne potentielt farlige dyr eller rivaliserende menneskegrupper fra menneskene i egen klan. Så når blikket glider ned over det webdesign. du har på din hjemmeside eller din internetbutik, vil hjernen straks gå i gang med at bearbejde synsindtrykkende.

Viden sælger

Denne viden skal du bruge aktivt i dit salg, hvis du vil være et skridt foran dine konkurrenter. Og det vil de fleste af os jo. Derfor skal du vælge et webbureau, som ved, hvordan visuelle virkemidler skal skrues sammen, når du skal have designet din hjemmeside eller din webshop. Det er ikke nok at siderne er ”pæne” eller ”smarte”. Du kan sagtens nøjes med pænt eller smart, men hvis du skal have din virksomhed ud over kanten, så skal dit design være skræddersyet til at lede din kunder de rigtige steder hen. Det lyder indviklet, men for et kompetent bureau er det ganske enkelt og handler om placering af links og billeder, men også moduler, hvor der er mulighed for at foretage sig noget aktivt. Når hjernen sender signalet ”ikke farligt” til kunden i en salgsituation, skal kunden med det samme kunne enten købe produktet eller kontakte dig for at få en ydelse. Skal han eller hun først rode rundt mellem unødvendigt lange tekster eller en ulogisk opbygget side, bliver signalet ”koldt” så at sige, og kunden kan miste interessen. Deres informationssøgning skal føre til en god oplevelse på din side, for i sidste ende er det dét, der er den afgørende faktor for, om salget bliver lukket eller ej.

Disclaimer